Brněnští veslaři využívají francouzské veslice Liteboat. Vyhrají díky nim letošní Univerzitní osmy?

Brněnští veslaři využívají francouzské veslice Liteboat. Vyhrají díky nim letošní Univerzitní osmy?

Ing. Tomáš Nahodil je členem komise Akademického veslování ČVS a ČAUS. Stál u zrodu spolupráce třech brněnských vysokých škol a zajišťuje výuku vysokoškolského veslování Mendelovy univerzity a VUT v Brně, do které zapojil veslice Liteboat. Jaká spatřuje pozitiva ve využívání těchto francouzských veslic a proč by je doporučil i dalším univerzitám? 

Veslice Liteboat se vyznačují nízkou hmotností, vysokou stabilitou a širokým využitím. Obvykle se ale nováčkům nové lodě nekupují, vy jste to udělal. Proč?

Praxe bývá opačná. Typicky se pro výuku nováčků používají závodní lodě starší výroby, které se nováčkům nebojí trenér svěřit. Ty ovšem postrádají stabilitu a obecně vlastnosti závodních lodí nejsou vhodné pro začátečníky. Proto jsem hledal výrobce s již zmíněnými vlastnostmi. A našel!

Byl jste vaší volbou mile překvapen?

Ano a velmi, lodě Liteboat jsou výrazně stabilnější, variabilnější a uživatelsky příjemnější než jiné lodě, které pro výuku veslování využíváme. Studenti tak bez strachu a hodin dřiny mohou zažívat i ve vyšším věku pocity profesionálních veslařů po pár trénincích.

Původně jste ale nehledal nové veslice pro studenty, jak jste se tedy k výrobci Liteboat dostal?

Dozvěděli jsme se o nich někde z internetu, s touto značku přišel tenkrát náš hlavní trenér, když jsme hledali výrobce tréninkových lodí pro děti. První loď, skif LiteSport, jsme zakoupili v roce 2016, byly jsme tenkrát první v ČR. Stala se okamžitě nejoblíbenějším typem lodi pro začínající mládež i dospělé v naší loděnici. Tu druhou, čtyřveslici LiteQuattro, jsme pořídili o tři roky později. 

Na trhu je mnoho výrobců veslic. Jak hodnotíte u Liteboat poměr cena-výkon? 

Lodě Liteboat stojí více než jiné tréninkové lodě. S těmi se ovšem nemohou srovnávat co do provedení a kvality materiálu, který odpovídá spíše standardním lodím závodním od předních světových výrobců. Navíc mají velice široké využití.

Říkáte, že pořizovací cena je vyšší, jak si ji tedy univerzita může dovolit? 

My jsme obě pořízené lodě Liteboat majoritně financovali z dotací statutárního města Brna, dofinancování probíhalo z vlastích zdrojů klubu a z finanční darů. Za mě se rozhodně tato investice vyplatí.

Kdo na nich tedy kromě studentů ve vaší loděnici trénuje? 

U nás se jedná o jedny z nejvytíženějších lodí, zařazujeme je jako první tréninkové lodě pro děti, veslují na nich studenti začátečníci i účastníci výuky TV a v neposlední řadě přináší možnost veslovat a zažívat podobné pocity jako prožívají profesionální veslaři široké sportující veřejnosti již při prvních tempech. To vše díky vlastnostem těchto lodí.

Hovořil jste o dvou lodích, jaké konkrétní modely vlastníte?

Začínali jsme s modelem LiteSport 1x. Jedná se o nejzákladnější, nejvariabilnější a zároveň nejbytelnější typ. Na něm učíme veslovat jak začínající akademické veslaře, tak i mládež. Uveze křehkou dívku vážící 45 kg, ale i statného muže s váhou 130 kg.

Druhá volba pak padla na celokorbonovou čtyřveslici LiteQuatrro, která umožňuje jak trénink větší skupiny lidí, tak i příležitostní závodní činnost. Navíc je možné ji využívat s i bez kormidelníka, což je také velmi praktické.

Jak probíhá výuka veslování na univerzitách, kde působíte? Zapojujete studenty do závodní činnosti na akademické půdě?

S brněnskými vysokými školami spolupracujeme od roku 2015. Kromě již zmíněné výuky veslování jakožto předmětu tělesné výchovy univerzitám každoročně pomáháme s jejich reprezentací a závodní činností. Do Českého poháru univerzit ve veslování školám poskytujeme veslařské vybavení, dopravní prostředky i tréninkové zázemí na přípravu. 

Stoupl počet studentů, kteří se aktivně účastní pravidelných veslařských tréninků od doby, kdy jste začali veslice Liteboat využívat?

Ano, ale šlo to spíše ruku v ruce. Největší nárůst byl v roce 2019, kdy jsme pořídili čtyřveslici LiteQuattro. Ve stejném roce jsme také v rámci Českých akademických her pořádali Akademické mistrovství ČR na Brněnské přehradě, kde zmíněná loď startovala. Mezi ryze závodními loděmi si nevedla vůbec špatně a obsadila třetí místo.

Jsou veslice kompatibilní s jiným běžným vybavením, které již loděnice vlastní?

Ano, naprosto kompatibilní. Například vesla využíváme stejná jako u lodí jiných značek. Jedinou odlišností jsou jiné rozměry lodí (jsou kratší a širší než lodě závodní), které komplikují jejich uskladnění ve standardních regálových systémech loděnic.

Jaké máte zkušenosti s převážením veslic? 

Převážení na standardních veslařských přívěsech je komplikovanější z důvodu vyšší šířky. To ovšem neplatí pro možnost naložit skif na střechu osobního automobilu. Tento obrovský benefit umožňuje využívat veslice Liteboat i pro rekreační využití široké veřejnosti.

Jaký je následný přechod studentů z veslic Liteboat do závodních veslic?

Velmi plynulý. Tréninkové lodě jsou sice o dost širší, ale využívají obdobnou geometrii jako lodě závodní, tam se pro studenty nic nemění. Přirovnal bych to k přídavným pomocným kolečkům na dětském kole. Až se dítě naučí řídit a šlapat, tak kolečka demontujeme a vše ostatní je stejné. 

Jsou veslice Liteboat povolené k využívání na závodech akademického veslování, nebo jsou pouze tréninkovým prvkem?

Závodní lodě musí mít některé předepsané náležitosti, jako stojánek pro startovní číslo, či bezpečnostní balonek na špici lodě. Pokud je toto splněno (příplatková výbava), tak můžou nastoupit do závodu.

Tomáši, děkujeme za rozhovor a doufáme, že veslice Liteboat pomohou rozšířit veslování mezi širokou sportující veřejnost i na pole akademického veslování a budeme se s nimi setkávat čím dál častěji.

Zájemci si je mohou vyzkoušet v prostoru cíle na Univerzitních osmách na náplavce Rašínova nábřeží již 18. září 2020.