Brněnští veslaři využívají francouzské veslice Liteboat.

Brněnští veslaři využívají francouzské veslice Liteboat.

Ing. Tomáš Nahodil se zasloužil o zapojení veslic značky Liteboat do výuky v rámci veslování na vybraných univerzitách. Jaký je jeho názor na tuto francouzskou značku a zda by mohly být přínosem i jiným školám v rámci akademického veslování, o tom se dočtete v následujícím rozhovoru.

Na jakých univerzitách využíváte veslice Liteboat v rámci výuky vysokoškolského veslování?

Jako tehdejší předseda Českého veslařského klubu Brno jsem stál u zrodu spolupráce se třemi brněnskými vysokými školami – Masarykovou univerzitou, Mendelovou univerzitou a Vysokým učením technickým v Brně. Pro poslední dvě jmenované také zajišťujeme výuku veslování v rámci tělesné výchovy, při hodinách se využívají mj. veslice Liteboat. 

Kde jste se o nich dozvěděl? Kolik let je již aktivně využíváte?

Dozvěděli jsme se o nich někde z internetu, s touto značku přišel tenkrát náš hlavní trenér, když jsme hledali výrobce tréninkových lodí pro děti. První loď, skif LiteSport, jsme zakoupili v roce 2016, byly jsme tenkrát první v ČR. Stala se okamžitě nejoblíbenějším typem lodi pro začínající mládež i dospělé v naší loděnici. Tu druhou, čtyřveslici LiteQuattro, jsme pořídili v roce 2019. 

V čem spatřujete největší pozitiva oproti klasickým veslicím?

Lodě Liteboat jsou výrazně stabilnější, variabilnější a uživatelsky příjemnější než jiné lodě, které pro výuku veslování využíváme. Typicky se totiž jedná o závodní lodě starší výroby, které se nováčkům nebojíme svěřit. Ty ovšem postrádají zmiňovanou stabilitu a jsou obvykle omšelé, tedy i na pohled méně atraktivní. 

Můžete porovnat pořizovací náklady veslic Liteboat? Jaké byly možnosti financování ve vašem případě?

Obě pořízené lodě Liteboat byly majoritně financovány z dotací statutárního města Brna, dofinancování probíhalo z vlastích zdrojů klubu a z finanční darů.

Lodě Liteboat stojí více než jiné tréninkové lodě. S těmi se ovšem nemohou srovnávat co do provedení a kvality materiálu. Zde se blížíme spíše standardním lodím závodním, od předních světových výrobců.

Jaký konkrétní modely vlastníte a proč jste si vybral právě tyto?

Začínali jsme s modelem LiteSport 1x. Jedná se o nejzákladnější, nejvariabilnější a zároveň nejbytelnější typ. Na něm učíme veslovat začínající akademické veslaře i mládež. Uveze křehkou dívku, která váží 45 kg až chlapa s hmotností až 130 kg.

Druhou volbou byl naopak model vrcholný. Celokarbonová čtyřveslice LiteQuatrro umožňuje jak trénink vetší skupiny lidí, tak příležitostní závodní činnost. Navíc je možné ji využívat s i bez kormidelníka, což je také velmi praktické.

Jak funguje univerzitní veslování na brněnských vysokých školách, se kterými spolupracujete? Jakou má historii?

S brněnskými vysokými školami spolupracujeme od roku 2015. Kromě již zmíněné výuky veslování jakožto předmětu tělesné výchovy univerzitám každoročně pomáháme s jejich reprezentací a závodní činností. Do Českého poháru univerzit ve veslování školám poskytujeme veslařské vybavení, dopravní prostředky i tréninkové zázemí na přípravu. 

Stoupl počet studentů, kteří se aktivně účastní pravidelných tréninků veslování od doby, kdy jste na daných školách začali veslice Liteboat využívat?

Ano, ale šlo to spíše ruku v ruce. Největší nárůst byl v roce 2019, kdy jsme pořídili čtyřveslici LiteQuattro. Ve stejném roce jsme také v rámci Českých akademických her pořádali Akademické mistrovství ČR na Brněnské přehradě, kde zmíněná loď startovala. Mezi ryze závodními loděmi si nevedla vůbec špatně a obsadila třetí místo.

Jsou veslice kompatibilní s jiným běžným vybavením, které již loděnice vlastní?

Ano, naprosto kompatibilní. Například vesla využíváme stejná jako u lodí jiných značek. Jedinou odlišností jsou jiné rozměry lodí (jsou kratší a širší než lodě závodní), které komplikují jejich uskladnění ve standardních regálových systémech loděnic.

Jaké máte zkušenosti s převážením veslic?

Převážení na standardních veslařských přívěsech je opět komplikovanější z důvodu vyšší šířky, viz. předešlá odpověď. To ovšem neplatí pro možnost naložit skif na střechu osobního automobilu. Zde je situace naprosto odlišná a lodě Liteboat jsou ideální i pro rekreační využití široké veřejnosti, na letní dovolenou apod.

Jaký je následný přechod studentů z veslic Liteboat do závodních veslic?

Velmi plynulý. Tréninkové lodě jsou sice o dost širší, ale využívají obdobnou geometrii jako lodě závodní, tam se pro studenty nic nemění. Přirovnal bych to k přídavným pomocným kolečkům na dětském kole. Až se dítě naučí řídit a šlapat, tak kolečka demontujeme a vše ostatní je stejné. 

Jsou veslice Liteboat povolené k využívání na závodech akademického veslování, nebo jsou pouze tréninkovým prvkem?

Závodní lodě musí mít některé předepsané náležitosti, jako stojánek pro startovní číslo, či bezpečnostní balonek na špici lodě. Pokud je toto splněno (příplatková výbava), tak můžou nastoupit do závodu.

Tomáši, děkujeme za rozhovor a doufáme, že veslice Liteboat pomohou rozšířit veslování mezi širokou sportující veřejnost i na pole akademického veslování a budeme se s nimi setkávat čím dál častěji.

Zájemci si je mohou vyzkoušet v prostoru cíle na Univerzitních osmách na náplavce Rašínova nábřeží již 18. září 2020.